salbar.fysiotherapie@gmail.com / +31 297-265802

On Line Video Consult

Video Consult met de Expert  Medical Fitness App onder uw vingertoppen!

IASTM Methode

Shape your Life!

kortere behandelperiode

Personal Training

Salbar Fysiotherapie

gegarandeerd succes.

Revalidatie

Behandel de oorzaak van pijn,

niet slechts de symptomen

Meer Informatie

Private Medical Gym

Train like a Boss!

Zet je beste voetje voor!

Meer Informatie

Functional Taping

Pro Sport & Pro Therapy Tape

Miljoenen keren in de praktijk bewezen

Revalidatie

Orthopedische revalidatie volgens de 4xT methode brengt fysiotherapie in een nieuwe dimensie. Er wordt gebruik gemaakt van fysiotherapie, manuele therapie en training. Met een gericht stappenplan om direct de klachten op te lossen. De 4xT methode is een behandelmethode gebaseerd op een vernieuwde anatomische denkwijze, van o.a. Gil Hedley, wat heeft geleid tot een nieuw behandelmodel.

Wat gebeurd met lichaam tijdens blessure? – uitgelegd door bekende anatomie wetenschapper Gil Hedley (English)

De “nieuwe anatomie” gaat er van uit dat alle structuren in ons lichaam met elkaar verbonden zijn door middel van bindweefsel, wat ook wel fascie genoemd wordt.
Bindweefsel is een rekbaar weefsel dat overal in het lichaam voorkomt en dat alle onderdelen van het lichaam bij elkaar houdt, zoals de cellen van uw huid, gewrichten, spieren en organen. Het heeft een steunende en verzorgende functie. Het bindweefsel beschermt de organen, verbindt de huid met de spieren en hecht spieren aan botten. Bindweefselvezels passen zich aan als er aan getrokken wordt (ze bevatten spiervezels). Fascie kan een grote rol spelen bij lichamelijke klachten.

Met de 4xT methode kunnen we fascie beïnvloeden waardoor o.a. de mechaniek van gewrichten verbeterd. Hierdoor wordt er minder (geen!) pijn meer ervaren en kunt u direct makkelijker bewegen! Deze nieuwe methode richt zich minder op het zoeken naar de oorzaak, maar gaat direct opzoek naar de oplossing van het probleem.

Onze therapeuten zijn opgeleid door methode bedenker master fysiotherapie docent Karl Noten van Fysio Physics Opleiding Orthopedische revalidatie volgens de 4xT methode

Testen

Bij aanvang wordt eerst getest. Dit wordt gedaan om de baseline te bepalen, een start-meting. Zo kan het effect van de behandeling gemeten worden. Tevens wordt de voorkeursrichting van het bindweefsel vastgesteld. Het lichaam geeft zelf aan in welke richting het bindweefsel op wilt, omdat het lichaam aanvoelt of er verbetering van de klacht optreed.

Het resultaat van deze methode is een snellere en effectievere behandeling. Let wel: 99% van de patiënten ervaren direct een aanzienlijke vermindering van de pijn! 80% van de patiënten met orthopedische klachten zijn klachtenvrij binnen 1-3 behandelingen.

Tapen

De tape biedt ondersteuning, heeft een stabiliserend effect en zorgt voor verbetering van de proprioceptie (positiezin). Het bindweefsel wordt in de juiste richting gestuurd, waardoor de mechaniek van het gewricht direct verbeterd. Het lichaam wordt weer in balans gebracht!

Trigger en Insturen van gewrichten

Spanning en overgevoeligheid van de aangedane structuren wordt verbeterd, evenals de verschuifbaarheid van het bindweefsel. De spieren worden wakker geschud.

Train

Er wordt getraind binnen het pijnvrije traject. Aangedane structuren worden optimaal en op een goede intensiteit belast, zodat herstel en versterking plaatsvindt en de pijn afneemt.

Deep Tissue Massage / Myo fasciale release technieken

Deep tissue massage / myofasciale release technieken is een vorm van massage therapie die zich richt op de heroriëntatie van diepere lagen van spieren en het bindweefsel. Het is vooral nuttig voor mensen met chronisch gespannen gebieden zoals een stijve nek, spanning in de lage rug en pijnlijke schouders. In het bindweefsel kunnen ook emoties opgeslagen worden en deze kunnen door massage vrijkomen.

Een deep tissue massage is een krachtige massage, afgewisseld door zachte aanrakingen. Er worden enkele dezelfde technieken gebruikt als binnen de klassieke massage therapie, maar de bewegingen zijn langzamer en de druk is dieper en deze zal voornamelijk geconcentreerd zijn op de spanningsvelden en pijn.

Wanneer er sprake is van chronische spierspanning of letsel, zijn er meestal verklevingen (banden van pijnlijk en stijf weefsel) in de spieren, pezen en ligamenten. Deze verklevingen kunnen de circulatie blokkeren en pijn en ontstekingen veroorzaken en daarnaast worden bewegingen beperkt.

Deep tissue massage werkt door deze verharde, verkleefde gebieden fysiek af te breken en zo de pijn te verlichten. Om dit te bereiken zal de therapeut directe diepe druk of frictie aanbrengen over de spierbuik. De spieren worden op hun natuurlijke plaats en spanning terug gebracht en het lichaam komt weer in balans.

Na een deep tissue massage moet u veel water drinken. Er kunnen opgehoopte afvalstoffen vrijkomen. Water helpt om de afvalstoffen kwijt te raken.

Hoofdpijn, nek-, schouder- of rugpijn zijn voor veel mensen terugkerende ongemakken. Om die tegen te gaan slikken ze een pijnstiller of gaan misschien naar de sauna. Weinigen weten echter dat deze pijnen kunnen worden veroorzaakt door triggerpoints.

Myofasciale triggerpoints zijn microverkrampingen in spieren die aanvoelen als kleine pijnlijke verhardingen of ‘knoopjes’. Triggerpoints zijn de meest voorkomende oorzaak van pijnklachten in het menselijk lichaam. De pijn die deze punten veroorzaken kan zich lokaal uiten of op hele andere plekken in het lichaam. Gelukkig is hier wat aan te doen!

Steeds meer wetenschappelijk onderzoek en ervaringen van patiënten wijzen uit dat triggerpoint therapie een zeer effectieve behandelmethode is bij veel lichamelijke pijnklachten. Een therapie die veel meer aandacht verdient.

Triggerpoints kunnen ontstaan door stress, overbelasting, verwondingen, littekens en meer. Door triggerpoint therapie, het uitoefenen van druk op die plekjes in de spieren, kan pijn worden verlicht en kunnen functies van verzwakte lichaamsdelen weer verbeteren.